• Najwyższa zdawalność w 2015 i 2016 roku!
    Największa liczba przeszkolonych kursantów w latach 2015-2016!

    by OSK Impreza


Egzamin na placu manewrowym na kat. “B”:

 

Na placu manewrowym dla kategorii “B” należy wykonać trzy zadania,
które gdy zostaną wykonane zgodnie z zasadami przeprowadzania
egzaminów państwowych-dają przepustkę do egzaminu w ruchu
drogowym.

 

ZADANIE PIERWSZE: przygotowanie do jazdy.


Etap pierwszy: sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.

Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

  • poziom oleju w silniku, mierzyny za pomocą bagnetu
  • poziom płynu chłodzącego
  • poziom płynu hamulcowego
  • obecność płynu w spryskiwaczach szyb

 

Etap drugi: sprawdzenie wszystkich świateł zewnętrznych pojazdu.

Osoba egzaminowana musi umieć włączyć światła i skontrolować je na
zewnątrz pojazdu a także sprawdzić działanie sygnału dźwiękowego.

1) Światło cofania: światło biegu wstecznego, pokazujemy je przy wyłączonym silniku
oraz przy biegu wstecznym – kolor: biały
2) Światła pozycyjne: przód i tył: z tyłu czerwone, z przodu białe, nie oświetlają drogi,
przy tych światłach pojazd jest widoczny z 300 metrów
3) Światła mijania (krótkie): tylko z przodu, oświetlają drogę przed pojazdem –
40 metrów – kolor: biały (na desce rozdzielczej kolor zielony)
4) Światła drogowe (długie): tylko z przodu, oświetlają drogę, co najmniej 100
metrów przed pojazdem – kolor: biały (na desce rozdzielczej – kolor
niebieski)
5) Światło przeciwmgłowe: przednie – kolor: biały – 2 sztuki (mogą nie być zamontowane)
6) Światło przeciwmgłowe: tylne – kierujący pojazdem może używać tylnich świateł
przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność
na odległość mniejszą niż 50 metrów: w razie poprawy widoczności kierujący
pojazdem jest zobowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła
7) Światło oświetlenia tablicy rejestracyjnej
8) Światła Stop: są 3 sztuki (na tylnej szybie i w lampach): naciskamy na hamulec –
kolor: czerwony
9) Kierunkowskazy: strona lewa
10) Kierunkowskazy: strona prawa
11) Światła awaryjne: działają bez uruchomienia silnika – 6 sztuk
13) Światła postojowe: to są te same światła, co pozycyjne, ale przy pozycyjnych jak
wyłączymy kluczyk to one zgasną, aby włączyć postojowe – wkładamy kluczyk i
przekręcamy w dół – silnik wyłączony, kolor: z przodu białe, z tyłu czerwone
14) Sygnał dźwiękowy: należy go pokazać i użyć.

 

Etap trzeci: właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka.

Dla bezpiecznego i wygodnego prowadzenia pojazdu bardzo istotna jest
optymalna pozycja za kierownicą. Dlatego też przed rozpoczęciem jazdy
należy w pierwszej kolejności ustawić fotel zapewniając sobie łatwy
dostęp do urządzeń sterujących oraz swobodę ruchów. W tym celu
siadamy głęboko w fotelu. Lewą nogą wciskamy do oporu pedał sprzęgła i
regulujemy odległość tak, aby noga pozostała lekko ugięta. Następnie
przystępujemy do regulacji oparcia fotela, pamiętając o tym, aby całą
powierzchnią pleców opierać się. Ręce lekko ugięte w łokciach,
powinny być ułożone na kierownicy tuż powyżej jej linii środkowej. Lewa
dłoń powinna być ułożona pomiędzy godziną 9 a 10, prawa natomiast
pomiędzy 2 a 3. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, bardzo
istotne jest odpowiednie wyregulowanie wysokości zagłówka,
który powinien zapewnić oparcie głowy w górnej jej
wysokości. Jako zasadę należy przyjąć, że górną krawędź
zagłówka nie może być niżej, niż poziom oczu. Teraz pora na
ustawienie lusterek. W lewym lusterku należy widzieć lewy bok pojazdu i
lewy obszar przestrzeni za pojazdem, a w prawym lusterku należy widzieć
prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem. Po ustawieniu
fotela, zagłówka i lusterek trzeba jeszcze sprawdzić czy
wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte oraz zapiąć pasy bezpieczeństwa.

 

ZADANIE DRUGIE: jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.


W obecnej sytuacji jazda pasem ruchu jest dużo łatwiejsza.
Wprowadzono tzw. dwa pola zatrzymania pojazdu, które są odpowiednio oznakowane białymi liniami i tyczkami.
Jeśli chodzi o kryteria oceny przez egzaminatorów, to jazda pasem ruchu do przodu i tyłu ma być płynna a obserwacja
toru jazdy pojazdu, ma być zgodna z techniką kierowania tzn. przez tylną szybę pojazdu i lusterka.

 

ZADANIE TRZECIE: ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu,

tzw. “ruszanie pod górkę”.

Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu
na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny a następnie rusza do przodu – zwalniając go.
Przy ruszaniu z miejsca do przodu na wzniesieniu, pojazd nie powinien się cofnąć więcej niż 20cm a silnik nie powinien zgasnąć.
Ciekawostką jest tutaj to, iż w nowej sytuacji, wynik z egzaminu – na placu manewrowym, może być negatywny,
z możliwością udziału w ruchu drogowym. Dzieje się tak, gdy osoba egzaminowana wykazuje brak płynności jazdy
po pasie ruchu lub też niedokładnie ustawia pojazd w tzw. wyznaczonych polach zatrzymania.
Wynik negatywny z egzaminu na placu manewrowym, czyli przerwanie egzaminu, bez możliwości wyjazdu na miasto,
następuje wtedy, gdy osoba egzaminowana najedzie na pachołek, uderzy w tyczkę lub przejedzie całą szerokością
opony linię ograniczającą pas ruchu.

PRZYDATNE LINKI:

Obsługa samochodu Toyota Yaris:
http://www.osk-resort.pl/Toyota.pdf

Kalendarz

Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Mar    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930