NAUKA JAZDY BIELSKO - PRAWO JAZDY - Najwyższa zdawalność 2015

Egzamin na placu manewrowym na kat. “B”:

Na placu manewrowym dla kategorii “B” należy wykonać trzy zadania, które gdy zostaną wykonane zgodnie z zasadami przeprowadzania egzaminów państwowych-dają przepustkę do egzaminu w ruchu drogowym.

ZADANIE PIERWSZE: przygotowanie do jazdy.


Etap pierwszy: sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.

Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

  • poziom oleju w silniku, mierzyny za pomocą bagnetu
  • poziom płynu chłodzącego
  • poziom płynu hamulcowego
  • obecność płynu w spryskiwaczach szyb

Etap drugi: sprawdzenie wszystkich świateł zewnętrznych pojazdu.

Osoba egzaminowana musi umieć włączyć światła i skontrolować je na zewnątrz pojazdu a także sprawdzić działanie sygnału dźwiękowego.

  1. Światło cofania: światło biegu wstecznego, pokazujemy je przy wyłączonym silniku oraz przy biegu wstecznym – kolor: biały
  2. Światła pozycyjne: przód i tył: z tyłu czerwone, z przodu białe, nie oświetlają drogi, przy tych światłach pojazd jest widoczny z 300 metrów
  3. Światła mijania (krótkie): tylko z przodu, oświetlają drogę przed pojazdem – 40 metrów – kolor: biały (na desce rozdzielczej kolor zielony)
  4. Światła drogowe (długie): tylko z przodu, oświetlają drogę, co najmniej 100 metrów przed pojazdem – kolor: biały (na desce rozdzielczej – kolor niebieski)
  5. Światło przeciwmgłowe: przednie – kolor: biały – 2 sztuki (mogą nie być zamontowane)
  6. Światło przeciwmgłowe: tylne – kierujący pojazdem może używać tylnich świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 metrów: w razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest zobowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła
  7. Światło oświetlenia tablicy rejestracyjnej
  8. Światła Stop: są 3 sztuki (na tylnej szybie i w lampach): naciskamy na hamulec – kolor: czerwony
  9. Kierunkowskazy: strona lewa
  10. Kierunkowskazy: strona prawa
  11. Światła awaryjne: działają bez uruchomienia silnika – 6 sztuk
  12. Światła postojowe: to są te same światła, co pozycyjne, ale przy pozycyjnych jak wyłączymy kluczyk to one zgasną, aby włączyć postojowe – wkładamy kluczyk i przekręcamy w dół – silnik wyłączony, kolor: z przodu białe, z tyłu czerwone
  13. Sygnał dźwiękowy: należy go pokazać i użyć.

Etap trzeci: właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka.

Dla bezpiecznego i wygodnego prowadzenia pojazdu bardzo istotna jest optymalna pozycja za kierownicą. Dlatego też przed rozpoczęciem jazdy należy w pierwszej kolejności ustawić fotel zapewniając sobie łatwy dostęp do urządzeń sterujących oraz swobodę ruchów. W tym celu siadamy głęboko w fotelu. Lewą nogą wciskamy do oporu pedał sprzęgła i regulujemy odległość tak, aby noga pozostała lekko ugięta. Następnie przystępujemy do regulacji oparcia fotela, pamiętając o tym, aby całą powierzchnią pleców opierać się. Ręce lekko ugięte w łokciach, powinny być ułożone na kierownicy tuż powyżej jej linii środkowej. Lewa dłoń powinna być ułożona pomiędzy godziną 9 a 10, prawa natomiast pomiędzy 2 a 3.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, bardzo istotne jest odpowiednie wyregulowanie wysokości zagłówka, który powinien zapewnić oparcie głowy w górnej jej wysokości. Jako zasadę należy przyjąć, że górną krawędź zagłówka nie może być niżej, niż poziom oczu. Teraz pora na ustawienie lusterek. W lewym lusterku należy widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, a w prawym lusterku należy widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem. Po ustawieniu fotela, zagłówka i lusterek trzeba jeszcze sprawdzić czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte oraz zapiąć pasy bezpieczeństwa.

ZADANIE DRUGIE: jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.

W obecnej sytuacji jazda pasem ruchu jest dużo łatwiejsza.
Wprowadzono tzw. dwa pola zatrzymania pojazdu, które są odpowiednio oznakowane białymi liniami i tyczkami.
Jeśli chodzi o kryteria oceny przez egzaminatorów, to jazda pasem ruchu do przodu i tyłu ma być płynna a obserwacja toru jazdy pojazdu, ma być zgodna z techniką kierowania tzn. przez tylną szybę pojazdu i lusterka.

ZADANIE TRZECIE: ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu,

tzw. “ruszanie pod górkę”.

Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny a następnie rusza do przodu – zwalniając go.
Przy ruszaniu z miejsca do przodu na wzniesieniu, pojazd nie powinien się cofnąć więcej niż 20cm a silnik nie powinien zgasnąć. Ciekawostką jest tutaj to, iż w nowej sytuacji, wynik z egzaminu – na placu manewrowym, może być negatywny, z możliwością udziału w ruchu drogowym. Dzieje się tak, gdy osoba egzaminowana wykazuje brak płynności jazdy po pasie ruchu lub też niedokładnie ustawia pojazd w tzw. wyznaczonych polach zatrzymania. Wynik negatywny z egzaminu na placu manewrowym, czyli przerwanie egzaminu, bez możliwości wyjazdu na miasto, następuje wtedy, gdy osoba egzaminowana najedzie na pachołek, uderzy w tyczkę lub przejedzie całą szerokością opony linię ograniczającą pas ruchu.

PRZYDATNE LINKI:

Obsługa samochodu Toyota Yaris:
http://www.osk-resort.pl/Toyota.pdf